امنیت دیتاسنتر Data Center Security

امنیت دیتا سنتر:همانطور که قسمت های مختلف بدن برای انجام فعالیت و ذخیره اطلاعات وابسته به مغز هستند. بخش های مختلف سازمان برای ذخیره داده و عملکرد خود نیازمند مرکز داده می باشد. بنابراین ادامه حیات مراکز وابسته به دیتاسنتر است. با توجه به اهمیت دیتاسنتر باید اقدامات لازم را برای ایمنی آن انجام داد. زیرا اگر اطلاعات یک سازمان مورد هجوم قرار می گیرد عملکرد آن نیز مختل می شود‌. امنیت دیتاسنتر شامل اقدامات مهندسی است که از هرگونه دستکاری و سرقت جلوگیری می کند. به زبانی ساده امنیت مرکز داده در نظر گرفتن نکات مهم برای جلوگیری از حفظ امنیت فیزیکی و شبکه ای می باشد. انجام فعالیت هایی برای امنیت دیتاسنتر ما را یاد آور ضرب المثل پیشگیری بهتر از درمان است می اندازد.

امنیت دیتاسنتر یا همان مراکز داده در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. دیتاسنتر، مغز هر سازمان است. دیتاسنتر محلی است که در آن مجموعه ای  از سرورها، تجهیزات، دستگاهها  و زیر ساختهای ارتباطی جهت حفظ و نگهداری داده های مهم و ضروری سازمان می باشد. به عبارتی دیتاسنتر یک مرکز فیزیکی است که برای ادامه حیات سازمانها ضروری می باشد. برای ارسال برنامه ها و داده های مشترک این مرکز طبق شبکه ای از منابع محاسباتی و ذخیره سازی طراحی می شود. تجهیزات موجود در این مراکز روترها ، سوئیچ ها، سیستم های ذخیره سازی ،فایروال ها، سرورها و کنترل کننده ها می باشد.

 

امنیت دیتاسنتر -مراکز داده -مرکز داده

همانطور که مرکز داده تغییر می کند، باید امنیت دیتاسنتر نیز برقرار باشد.

امنیت دیتا سنتر و مراکز داده همگام  با پیشرفت تکنولوژی ، مرکزی حیاتی از سازمان ها گردیده است. شرکت هایی که به دنبال بهینه سازی عملیات خود  هستند و آنها را برای رشد به کار می برند ،

باید به دنبال انطباق امنیتی و بهترین راه محافظت  و تامین امنیت دیتاسنتر خود باشند. به طور خاص GOOGLE به یک مرکز داده پرطرفدار تبدیل شده است. زیرا به کسب و کار کمک می کند تا گردش کارهای خدمات و محصولات خود را بهینه سازی کنند. و هزینه های واقعی را کاهش دهند. با این حال، این استراتژی مرکز داده مشترک، خطر را افزایش می دهد، و شرکتها را مجبور می کند تا شیوه های امنیتی خود را از کنترل دسترسی به ساختمان کلی ، به راه حل های اختصاصی دیتا سنتر اختصاص دهند. ایجاد امنیت می تواند کارایی را افزایش دهد. بهینه سازی گردش کار در کنار نیازهای امنیتی از یک سو و به حداقل رساندن تهدیدها از سوی دیگر می تواند دسترسی غیر مجاز به مرکز داده را محدود کند. فراتر از کنترل دسترسی، راه حل های شبکه و سایر گرایش های جدید با خطرات امنیتی خودشان به وجود می آیند، و کسب و کارها باید بهینه سازی کنترل دسترسی و امنیت دیتاسنتر را بررسی کنند.

دیتاسنتر گوگل توسط تیم امنیتی با  تجهیزات حرفه ای و کارکنان بصورت شبانه روزی پایش می شود.

نظافت اتاق سرور به همراه یرنامه سرویس دوره ای میتواند امنیت را افزایش دهد، مقاله تخصصی زیر را مشاهده فرمایید:

سرویس دوره ای اتاق سرور و دیتا سنتر

فناوری بیومتریک در اتاق سرور

فناوری بیومتریک بهترین گزینه برای امنیت دیتاسنتر می باشد. از احراز هویت دوگانه تا مدیریت استفاده پیشرفته، لذا راه حل های بیومتریک، امنیت را برای انواع مختلفی از نیازها بهینه سازی می کنند.

همانطور که کسب و کارها تکامل می یابند و مراکز داده های آنها پیشرفت می کنند، راه حل های امنیتی نیز برای حفاظت از ارزشمندترین داراییهایشان باید وجود داشته باشد.

ابزارهای مناسب ،  اقدامات امنیتی را به پیش می برند و به شرکت ها کمک می کند تا راحت تر با روندهای آینده سازگار شوند. در بلندمدت، این امر موجب صرفه جویی در هزینه های شرکت ها در حصول تدابیر امنیتی بهتر خواهد شد.

ایجاد امنیت دیتاسنتر حفاظت از دارایی های اصلی شرکت و سازمان شما می باشد.

 

اهمیت امنیت دیتاسنتر:

هر مکانی با توجه به جایگاه خود نیازمند تجهیزات امنیتی است تا ایمنی بالایی داشته باشد. برای مثال مناطق مسکونی دارای دوربین مدار بسته، دزد گیر های هوشمند و.. است. عقلانی است که مراکزی چون دیتاسنتر به دلیل جایگاه خاص، باید مجهز به سیستم امنیتی پیشرفته تری باشند. مرکز داده  جایگاهی برای ذخیره اطلاعات و برنامه های روزانه در هر مرکزی است.در مواقعی از دست رفتن اطلاعات یک شرکت از نظر مالی و همچنین بر اعتبار شرکت بسیار هزینه بر است. گاها کسب و کار سازمان با مشکل مواجه و فرصتی برای جبران باقی نمی ماند. همانطور که پیشرفت تکنولوژی در بهبود کیفیت زندگی تاثیر گذار

است، سرقت و افشای اطلاعات نیز با روش های مدرن تری انجام می شود. که این موضوع نیاز دیتاسنتر به امنیت را بیشتر می کند.

تامین امنیت دیتا سنتر:

تامین امنیت دیتاسنتر علاوه بر بکارگیری کارکنان حرفه ای وبا تجربه به همراه بکار گیری تجهیزات مدرن همراه خواهد بود. از امنیت فیزیکی گرفته تا حراست از داده ها همگی در لیست امنیتی یک دیتاسنتر قرار دارد. دیتاسنتر یک مرکز امن و غیر قابل نفوذ است، آیا دیتاسنتر شما هم در برابر نفوذ فیزیکی ایمن است؟

به تیم ما سفارش نفوذ به دیتاسنتر خود را بدهید تا ببینید چگونه وسط دیتاسنتر شما عکس سلفی

کف کاذب نوآوران یک برند خلاق می گیریم.. وحشتناک است..

اگر دیتاسنتر شما ایمن بود سرویس دوره ای فیزیکی شش ماهه رایگان جایزه بگیرید…

 

امنیت فیزیکی دیتاسنتر:

با توجه به نکات بالا روش های سنتی برای امنیت دیتاسنتر دیگر ایمنی آن را بالا نمی برد. تامین امنیت دیتاسنتر به دو دستهامنیت فیزیکی و شبکه تقسیم بندی می شود. در مراکز داده تجهیزات مختلفی مانند سرور، روتر، سوییچ و.. وجود دارد. برای حفاظت از آنها در مرکز با دوربین مدار بسته و نظارت تصویری، آژیر هشدار و نگهبان امنیتی وجود داشته باشد. حوادث طبیعی از ایمنی مراکز می کاهد. به همین دلیل در ابتدا باید موقعیت مکانی مرکز داده با توجه به استاندار های بین المللی انتخاب شود.

اگر منطقه شما سیل خیز است مرکز داده در بالا ترین طبقه و اگر زلزله خیز است در پایین ترین طبقه احداث شود. مرکز داده بهتر است در محلی دور از حوادث بشری مانند سقوط هواپیما، انفجار و … باشد. در اتاق سرور باید از سیستم UPS برای تامین برق در زمان اضطراری استفاده شود. چراکه قطع ناگهانی برق و تغییرات ولتاژ باعث از دست رفتن اطلاعات دیتاسنتر می شود.

حریق یکی از پدیده های خطرناک است که در صورت پیشروی تمامی اطلاعات یک سازمان را با خود می برد.

تجهیزات مهم در امنیت فیزیکی دیتا سنتر:

سیستم اعلام و اطفا حریق یکی از نیاز های ضروری در دیتاسنتر است، زیرا می تواند به صورت خودکار آتش را شناسایی و از وقوع آن را سرکوب کند. برای افزایش ایمنی مرکز داده از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید چرا که نشستن گرد و غبار روی تجهیزات خرابی به بار می آورد. با نصب سیستم اکسس کنترل تردد ورود و خروج افراد را کنترل کنید. نحوه عملکرد سیستم کنترل تردد به وسیله ابزارآلاتی چون کارت وردی اجازه ورود افراد مجاز را می دهد. بکار گیری کف کاذب و سقف کاذب با پوشاندن تجهیزات ایمنی محیط را بالا می برد. از خطر برق گرفتگی وا ز دسترسی به مستقیم جلوگیری می شود. استفاده از کف کاذب استاندارد در ایمن سازی و حفظ امنیت مراکز داده نقش بسیار مهمی دارند. کف کاذب سراوینل مطابق با استاندارد های بین المللی آنتی استاتیک و نارسانا می باشد و مراکز داده را از خطرات ناشی از برق گرفتگی و آتش سوزی در امان نگه می دارد.

امنیت شبکه دیتاسنتر:

امنیت شبکه از داده و شبکه های شما در برابر نفوذ و سایر تهدیدات حافظت می کند. زیرساخت امنیت شبکه شامل ابزارهای امنیتی در مراکز داده برای اجرای سیاست های امنیتی می باشد. این ابزارها شامل فناوری های فیلتر بسته مانند ACL، سیستم های تشخیص نفوذ (IDS) و فایروال که هر دو مبتنی بر شبکه و میزبان است.

انوع شبکه های کامپیوتری:

  • LAN (شبکه محلی)
  • WAN (شبکه گسترده)
  • PAN (شبکه منطقه شخصی)
  • MAN (شبکه منطقه شهری)

حملات سایبری دیتاسنتر:

سارقین سایبری از نرم افزار برای دسترسی به اطلاعات مرکز داده استفاده می کنند. در فرآیند حملات سایبری از رمز عبور و سایر راه های ممکن به سرقت اطلاعات می پردازند. در مواقعی کاربران با نصب نرم افزارهایی چون باج افزار شرایط حمله به اطلاعات را فراهم می کنند. استفاده از رمز های عبور ضعیف امنیت دیتاسنتر را کم کرده و به شبکه آسیب می رساند. به این صورت که با ارسال پیام به ظاهر قابل اعتماد به راحتی به شبکه داخلی دسترسی پیدا می کنند. تنظیم صحیح نرم افزار شبکه های ساختار بندی شده دسترسی مجرمان به شبکه را به حداقل می رساند.  برای دریافت مشاوره در خصوص امنیت مرکز داده می توانید با مشاوران توانمند شرکت نوآوران کیان ارتباط پایدار تماس حاصل فرمایید.. با لبخند پاسخگوی شما هستیم